Is dat nou slim bedacht door de banken of…?

ABN AMRO en ING Bank hebben laten weten een opslag van € 250 te gaan berekenen als een ondernemer, beter gezegd: een klant , de jaarrekening vanaf boekjaar 2016 niet via SBR aanlevert. Voor wie het niet meer weet: SBR staat voor elektronische uitwisseling van administratieve gegevens, in 2009 onder de naam XBRL geïntroduceerd door de Belastingdienst, Kamer van KoopHandel , het CBS en de banken natuurlijk.

bankier-verticaal-s Die € 250 is in mijn ogen een ordinaire boete. “Als jij, klant, je cijfers niet via SBR aanlevert, hebben wij er meer werk van, maar we zijn net fors aan het bezuinigen en we willen dus niet meer, maar minder werk en als je daaraan niet meewerkt, moet je betalen.” Dat lijkt mij de feitelijke redenering van deze banken. Die opgaat voor aan te leveren jaarrekeningen en kredietrapportages. Kortom, voor alles wat zij voor hun eigen systemen nodig hebben om hùn werk te kunnen doen. Ik kan mij niet voorstellen dat andere banken niet zullen volgen.

De ondernemer staat onderwijl voor het blok. Want om cijfers via SBR aan te leveren moet hij veel extra werk verrichten in een speciaal ingericht portaal bij de bank. Of zijn kantoor zorgt daarvoor. Meestal heeft dat kantoor dan extra moeten investeren in software en hun systemen erop moeten aanpassen. Dat kost ook tijd en geld. En wie draait daar voor op? De ondernemer, zijn kantoor? In ieder geval niet de bank.

Ons kantoor investeert altijd veel in automatisering. Gegevens aanleveren via SBR is bij ons inmiddels standaard. Sterker, vorig jaar kwam de Rabobank met vijf man bij ons kijken hoe we met één klik op de knop een complete kredietaanvraag direct in hun systeem zetten.

“Ik heb nog een goed idee voor banken”

Misschien was dat wel wat te voortvarend en heeft dat de sector op nieuwe ideeën gebracht. Dan heb ik nog een goed idee voor de banken. Bereken geen € 250 boete, maar geef € 250 korting aan je klanten die met hun tijd meegaan en zelf of via hun administratiekantoor investeren in vlotte uitwisseling van gegevens. Goed voor de business en goed voor je klantrelatie. Is dat niet veel slimmer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.