2

De robot en de boekhouder. Een perfect huwelijk?

Als directeur van een middelgroot kantoor voor belastingadvies en administratie vind ik natuurlijk dat wij onze organisatie goed op orde hebben. Vooral de automatisering, want daarin investeren we al sinds begin 2000. Online boekhouden, weet u nog?

Maar wat blijkt, andere kantoren vinden ook dat ze hun zaakjes voor elkaar hebben. Alle kantoren, boekhouders en accountants roepen dat ze optimaal gebruik maken van automatisering en daarom efficiënt kunnen werken waardoor hun klanten profiteren van scherpe tarieven. Da’s jammer voor ons, want hoe scheidt de ondernemer nu het kaf van het koren?

Gelukkig is er hoop! Softwareleveranciers beweren namelijk dat 80% van de kantoren zijn organisatie helemaal niet goed op orde heeft! Ze beweren zelfs dat het kantoor dat niet verder automatiseert, op korte termijn verdwijnt. En zij kunnen het weten, want ze komen overal over de vloer.

Hun software is dan uiteraard dè oplossing om het onheil te keren, maar daar gaat het (mij) niet om. Waar het mij omgaat is dat veel kantoren wel automatiseren, maar tegelijkertijd verbloemen dat ze veel te weinig automatiseren. Dat hun klanten nog lang niet zoveel profiteren als mogelijk is. Maar hoe toon ik dat aan?

de toekomst van de boekhouder

De Babyloniërs hadden hun kleitabletten, de Egyptenaren de papyrusrollen, wij gaan voor de robot. Na de vakantie zet ik ‘m op kantoor, zodat iedereen die ons bezoekt, kan zien dat wij automatisering serieus nemen.

De boekhouder die zijn geld verdient met het (achteraf) invoeren van gegevens is ten dode opgeschreven. Je kunt dat nog een tijdje volhouden, maar vergis je niet, je kunt niet in ene alles automatiseren. Dat is een proces van jaren, dat kost geld, dat roept weerstand op.

Daarom zal onze robot zich eerst alleen bezighouden met de post, de koffie, scannen van papieren dossiers en krijgt hij een ingebouwde versnipperaar. Zo kan iedereen eraan wennen. En stap voor stap gaat ie licht boekhoudkundig werk doen, stelt ’s een benchmarkrapportje op, update onze apps, dat soort werk. En op termijn? Ik kan dat niet voorspellen. Dat hoeft ook niet. Je moet er gewoon mee bezig zijn, ervaring opdoen.

“Maar Tom, en je personeel dan?” Dat is juist het mooie. Die kijken hier niet van op, want wij automatiseren al 15 jaar. Zij groeien mee, ze kunnen meer klanten bedienen, ze hebben meer tijd voor de actualiteit van de klant en goede adviezen. Precies de essentie van ons vak! Niet de cijfers in een ordner of een systeem stoppen, maar in de cijfers wroeten, op zoek naar kansen. Toegevoegde waarde bieden. De ondernemer vindt het helemaal geweldig.

“En Tom, wat ga jij dan doen?” Ik? Ik ga lekker door met automatiseren. En blogjes schrijven natuurlijk, want dat moet je niet aan een robot overlaten.

 

Comments 2

  1. Superleuke blog. Realistisch weergegeven wat er in de markt gebeurt. En ja, als je je medewerkers in elke stap meeneemt, dan kunnen zij ook weer groeien.
    Enne…. laat maar doorkomen die volgende blog. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.